KONFERENCE OM RING 5 PÅ CHRISTIANSBORG

KOM MED – VIS DIN MODSTAND – MØD EKSPERTER OG POLITIKERE

TILMELDING PÅKRÆVET!

KONFERENCEN ER ARRANGERET AF FORENINGEN NEJ TIL RING 5

Som opvarmning til de forestående forhandlinger om ny infrastrukturplan inviterer foreningen Nej Til Ring 5 til konference på Christiansborg fredag den 13. november kl. 10 – 14.

Konferencen er med indlæg af bla. juraprofessor Peter Pagh fra KU og professor i transportmodellering Otto Anker Nielsen fra DTU.

Derforuden deltager transportordførere og folketingspolitikere. Og vi har selvfølgelig også inviteret transportminister Benny Engelbrecht.

Konferencen afholdes i Fællessalen, hvor der er plads til 90 personer under de gældende corona-restriktioner. Konferencen er åben for alle, men kræver tilmelding efter først-til-mølle-princip.

Tilmelding sker ved henvendelse på mail hdj@kirkelte.dk. Tilmelding er ikke gældende før modtagelse af bekræftelse.

Se programmet her

 

Bliv optaget i vores facebookgruppe

Meld dig ind i Facebookgruppen

Vi har både en facebookgruppe med 5.273 medlemmer og en facebookside med 3.943 følgere – meld dig ind i gruppen og følg siden – til højre.

Opdateret den 24. august 2020.

KV13 Roskilde

Dansk FolkepartiKarsten LorentzenEtablering af Ring 5 er en god ide
EnhedslistenHenrik StougaardEtablering af Ring 5 er en dårlig ide
EnhedslistenJonas PaludanEtablering af Ring 5 er en dårlig ide
EnhedslistenLucia CarriereEtablering af Ring 5 er en dårlig ide
EnhedslistenThomas Friis JørgensenEtablering af Ring 5 er en dårlig ide
KonservativeAnne-Marie KristensenEtablering af Ring 5 er en god ide
KonservativeLars LindskovEtablering af Ring 5 er en god ide
Liberal AllianceBerit KristensenEtablering af Ring 5 er en dårlig ide
Liberal AllianceDavid ArborgEtablering af Ring 5 er en god ide
RadikaleJeppe TrolleEtablering af Ring 5 er en dårlig ide
SFSamir SalamehVed ikke
SocialdemokratietTomas Wenøe BreddamEtablering af Ring 5 er en god ide
VenstreLars-Christian BraskEtablering af Ring 5 er en god ide

Henrik Stougaard, Enhedslisten

Ring 5 vil styrke personbiltrafik og lastbiltransport, på bekostning af kollektiv trafik og godstransport via tog. De sidstnævnte to bør styrkes i stedet.

De (tilhængerne af ring 5) vil søge at sælge det som noget der skaber arbejdspladser.  Det vil imidlertid skabe mindst lige så mange arbejdspladser at udbygge den kollektive persontransport og godstransporten via tog.

Lars Lindskov, Konservative

Ring 5 vil skabe aflastning af Ring 4 og MR3, således at de pendlere, der kommer fra vest kan komme nord/syd tidligere i et tracé rundt om København end i dag, hvor de fleste fx fra Frederikssund-fingeren kommer ind og lander i en kø i Chokolade-krydset for fx at komme til Lyngby eller Albertslund.

Jeppe Trolle, Radikale

Hvis en jernbane for gods og pendlertrafik på tværs, kan bringe flere personer og gods over på skinnerne, er jeg ikke imod det. Jeg er til gengæld stærk modstander af flere motorveje.  Mange af mine udsagn går derfor på tanken om en ring 5 -motorvej/motortrafikvej. Tog/letbane er jeg mindre forbeholden overfor.

Vi har ikke brug for flere motorveje – De øger blot trafikmængden og klimabeslatningen, uden at løse trængselsproblemerne på længere sigt (ifølge trafikforskerne “letter” en ny motorvej/motorvejsudvidelse kun i 5 år, så har den resulterende øgede trafikmængde genskabt problemet – blot i større målestok.

Thomas Friis Jørgensen, Enhedslisten

Vores fremtid indenfor transport ligger indenfor kollektiv transport. Hvis man vil efterkomme de maal Danmark har sat sig i forhold til Co2-udledning, maal man har sat sig for at fremtidige generationer ikke skal lide (mere end de allerede vil) under vores miljoesvineri giver det absolut ingen mening at forbedre forholdene for privatbilisme.