Hvilke byer rammes af Ring 5s beliggenhed?
Mange borgere har sikkert hørt et eller andet om Ring 5 – men hvad er det egentlig og hvor rammer den?
Ring 5 er et kæmpestort motorvejs – og tog anlæg der starter i nord lidt syd for Helsingør med tre tunneler (to til tog og en til motorvej). Herfra går den ned gennem Nordsjællands landsbyer og naturområder til Tåstrup og videre herfra til Køge.
Den seneste samlede beskrivelse af projektet er udarbejdet af en dansk-svensk samarbejdsorganisation IBU i 2011 – og linjeføringen er ikke helt fastlagt. Men tager man som udgangspunkt, at dette kæmpeanlæg kommer i den arealreservation, der ofte benævnes B5, rammer den nogenlunde som beskrevet nedenfor.
Efter lovgivningen er der en række særligt prioriterede landsbyområder, der skal bevares og beskyttes, fordi de i høj grad vidner om vores kulturhistoriske arv. Det er ironisk nok især en lang række af disse, der kommer til at bære generne fra Ring 5 og i værste fald slettes af landkortet.
Det handler om:
“SÆRLIGE LANDSBYER” beliggende i selve transportkorridoren
Toelt | Fredensborg |
Nybo | Fredensborg |
Fredtofte | Fredensborg |
Gunderød | Fredensborg |
Kirkelte | Fredensborg |
Hove | Egedal |
“SÆRLIGE LANDSBYER” beliggende tæt på transportkorridoren
Langstrup | Fredensborg |
Avderød | Fredensborg |
Karlebo | Fredensborg |
Dageløkke | Fredensborg |
Kirke Værløse | Furesø |
Knardrup | Egedal |
Smørumovre | Egedal |
Herringløse | Roskilde |
Snoldelev-Hastrup | Roskilde |
Torslunde | Ishøj |
Gammel Havdrup | Solrød |
Kirke Skensved | Solrød |
Højelse | Køge |
Derudover er der en række andre landsbyer, som ikke har den særlige klassifikation – men som bestemt ikke af den grund kan betegnes som ”uden værdi”. Det er:
Vejenbrød | Fredensborg |
Lille Gunderød | Fredensborg |
Kollerød | Allerød |
Nymølle | Allerød |
Nyvang | Egedal |
Mørkhøj | Egedal |
Sørup | Ballerup |
Solhøj | Høje Taastrup |
Tvillingehusene | Høje Taastrup |
Teglhuse | Høje Taastrup |
Barfreds Huse | Ishøj |
Vendals bakke | Greve |
Jersie | Solrød |
Store Salby | Køge |
Øvrige landsbyer og større byer tæt på Transporkorridoren
Helsingør | Helsingør |
Espergærde | Helsingør |
Kvistgård | Helsingør |
Ny Hellebæk | Helsingør |
Nyrup | Helsingør |
Brødeskov | Hillerød |
Hammersholt | Hillerød |
Ny Hammersholt | Hillerød |
Humlebæk | Fredensborg |
Kokkedal | Fredensborg |
Niverød | Fredensborg |
Nivå | Fredensborg |
Stasevang | Fredensborg |
Børstingrød | Allerød |
Lillerød | Allerød |
Lynge | Allerød |
Vassingerød | Allerød |
Bastrup | Allerød |
Ganløse | Egedal |
Toppevad | Egedal |
Veksø | Egedal |
Smørumnedre | Egedal |
Sengeløse | Høje-Taastrup |
Baldersbrønde | Høje-Taastrup |
Hedehusene | Høje-Taastrup |
Vasby | Høje-Taastrup |
Stærkende | Høje-Taastrup |
Reerslev | Høje-Taastrup |
Solrød | Solrød |
Greve Landsby | Greve |
Gjeddesdal | Greve |
Tune | Greve |
Karlslunde | Greve |
Lille Skensved | Køge |
Ejby | Køge |
Lille Salby | Køge |
Ølby | Køge |
Ser man på kommunerne kan der opsummeres således:
Helsingør kommune | 5 landsbyer/bydele rammes |
Fredensborg Kommune | 16 landsbyer/bydele, heraf 9 ”særlige landsbyer”, rammes |
Hillerød Kommune | 3 landsbyer/bydele rammes |
Allerød Kommune | 7 landsbyer/bydele rammes |
Furesø Kommune | 1 “særlig landsby” rammes |
Egedal Kommunes | 9 landsbyer, heraf 3 ”særlige landsbyer”, rammes |
Ballerup Kommune | 1 landsby rammes |
Roskilde Kommune | 2 landsbyer, heraf 2 ”særlige landsbyer”, rammes |
Høje-Taastrup Kommune | 9 landsbyer/bydele rammes |
Ishøj Kommune | 2 landsbyer, heraf 1 ”særlig landsby”, rammes |
Greve Kommune | 5 landsbyer/bydele rammes |
Solrød Kommune | 4 landsbyer/bydele, heraf 2 ”særlige landsbyer”, rammes |
Køge Kommune | 6 landsbyer/bydele, heraf 1 ”særlig landsby”, rammes |
SAMLET OPSUMMERING:
13 kommuner med i alt 70 berørte landsbyer og større byer
19 ”særlige landsbyer”, heraf hele 9 i Fredensborg kommune
20 landsbyer befinder sig i selve Transportkorridoren
5 af de 9 ”særlige landsbyer” i Fredensborg kommune ligger i Transportkorridoren
Reglerne for, hvordan et anlæg som Ring 5 håndteres kan læses i planloven:
Planloven Kapitel 4, § 11 a. Kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for:
· 14) Sikring af kulturhistoriske bevaringsværdier, herunder beliggenheden af værdifulde kulturmiljøer og andre væsentlige kulturhistoriske bevaringsværdier.
· 15) Sikring af landskabelige bevaringsværdier og beliggenheden af områder med landskabelig værdi, herunder større, sammenhængende landskaber.
” Byggeri og anlæg i landområdet
· Retningslinjen om at friholde landområdet mest muligt for byggeri, der ikke har direkte tilknytning hertil, følger landzonebestemmelserne i Planlovens kapitel 7.
· Der åbnes mulighed for rekreativ anvendelse og friluftsanlæg i visse dele af beskyttelsesområder, såfremt det kan begrundes ud fra samfundsmæssige hensyn, og såfremt det kan ske uden at forringe de landskabs-, natur og kulturværdier, som beskyttelsesområderne er udpeget for at beskytte. Endvidere åbnes mulighed for gennemførelse af de overordnede i regionplanen fastlagte infrastrukturanlæg samt anvendelsen af transportkorridorens reservation til mulige fremtidige anlæg. For disse anlæg forudsætter regionplanen planlægning pa grundlag af en vurdering af deres konsekvenser i forhold til andre regionplaninteresser.
· Anlæggene vil ofte kunne tilpasses, så der tages størst mulig hensyn til bl.a. beskyttelsesinteresser og landbrugsinteresser. Større trafik- og forsyningsanlæg, der kan antages at påvirke miljøet væsentligt, kræver planlægning og vurdering efter reglerne om vurdering af virkning pa miljøet (VVM). Statslige infrastrukturanlæg, som fastlægges ved anlægslov, gennemføres efter en VVM-lignende (Vurdering af Virkning på Miljøet) procedure.
Landsbyer
· Regionens landsbyer har generelt kulturhistorisk bevaringsværdi. I afsnit 4.1 er dog udpeget en række særlige landsbyer, fordi de i særlig grad er velbevarede og vidner om den kulturhistoriske arv.”